Thursday, May 30, 2013

BLUEBERRY CHEESE CAKE

BLUEBERRY CHEESE CAKE

Hari ni saya buat bueberry cheese cake yang saya ubah suai sikit dari blog Evelyn Gemina yang saya memang suka tengok blog cheese cakenya..Kek ni saya buat sempena birthday supervisor saya Prof. Dr Saedah Siraj..Beliau sangat suka makan cheese cake, jadi saya cuba buatkan satu untuknya..

Bahan base:

1/2 bungkus biskut digestive, hancurkan
60 gm mentega cairkan

Campurkan mentega yang telah dicairkan ke dalam biskut, gaul sebati dan tekan dalam loyang. Gunakan loyang yang loose base.

Bahan Filling: 
550 cream cheese
250 whipping cream UHT
30 gm butter
130 gm gula
30 gm tepung jagung
4 biji telur
1 sudu sunquick

Cara:

1) Pukul cream cheese dengan butter hingga lembut, masukkan gula, dan whipping cream
2) Masukkan tepung jagung, dan telur sebiji demi sebiji, putar perlahan hingga sebati
3) Masukkan adunan cream cheese ini ke dalam base biskut tadi
4) Balut loyang dengan aluminium dan bakar secara water bath 160 darjah hingga masak.
5) Sejukkan semalaman dalam peti ais dan bolehlah letakkan blueberry filling di atasnya
6) Jika suka boleh hias dengan freash cream mengikut kreativiti.


Yang ni saya letakkan buah anggur hitam supaya sedondon warnanya dengan blueberry..




Sepautunya tak payah letak fresh cream lagi sebab kek ni dah lemak..tapi untuk mencantikkannya lagi saya pakaikan baju supaya nampak cantik sikit...

Ini lah supervisor saya.. Prof. Dr Saedah Siraj yang sangat baik orangnya...mujur dia kata sedap..hehe kenalah puji yer takkk...


Ini kawan-kawan saya satu 'emak'...kami sama supervisor, sebelah kanan saya Nazri student PhD kesayangan Prof  dan sebelah kiri saya tu Solihin Hafiz, pelajar master. Mudah mudahan kami akan berjaya di bawah seliaan Prof. Doakan yer...

No comments:

Post a Comment