Friday, December 6, 2013

BLUEBERRY CHEESE TART

BLUEBERRY CHEESE TART
Selalu saya buat cheest tart ni apabila baru masak bukan main cantik cheesenya mengelembung..tapi bila sejuk..peppp.turun ler pulak..Alhamdulillah setelah dikongsi oleh Azie Surip dari Jom Masak Tengah Rajin cara buat fillingnya, barulah menjadi...terima kasih yer...Di sini saya sertakan resepi pastri yang selalu saya buat, tetapi fillingnya daripada Azie Surip, cuma saya ubahsuai ikut citarasa iaitu esen vanila saya gantikan dengan sunquick....

Bahan Pastri:
250 gm buttercup
150 gm gula icing
2 biji telur
500 gm tepung gandum
sedikit esen vanila jika suka

Cara:
1) Campurkan semua bahan dan uli dengan hujung jari hingga sebati
2) Ambil sedikit sedikit dan tekankan ke dalam bekas mengikut bentuk
3) Cucuk dengan garpu sedikit di tengah-tengahnya
4) Bakar 170 darjah hingga sedikit perang, jangan terlalu perang atau hangus..

Filling:
250 cream cheese
50 gm gula kastor
1 biji telur
sedikit perahan lemon/sedikit sunquick

Cara:
1) Campur semua bahan filling dan pukul hingga gebu
2) Masukkan blueberry filling ke dalam tart shell dan kemudian masukkan pula cream cheese
3) Hiaslah diatasnya dengan lukisan atau corak yang digemari.
4) Bakar dalam oven 160 darjah selama 10 minit..jangan hangus pulak cream cheese nya ya
5) Angkat dan hidang dengan kasih sayang..




1 comment: