Sunday, July 14, 2013

BIG APPLE PIE

BIG APPLE PIE
Hari ni saya buat apple pie yang resepinya dikongsi oleh Puan Haniza Sulaiman ahli group Jom Masak Tengah Rajin..cantik sangat pie yang dia post..meronta ronta hati nak buat sebab suka makan pie apple...anak dara saya pun suka sangat makan pie apple...saya kongsikan pula resepi bahan dohnya di sini yer puan Haniza ......mudah-mudahan kita mendapat keberkatan atas perkongsian ini...fillingnya pula saya ikut cara yang biasa saya buat....


Bahan:
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan tepung kastard
1/4 cawan tepung jagung
1 sudu besar gula kastor
100 gm butter (saya guna buttercup)
1 biji kuning telur 
1/3 cawan air

Cara:
1) Campurkan senua tepung dalam mangkuk dan gaul dengan butter hingga berderai
2) Masukkan kuning telur dan air, gaul hingga menjadi doh, simpan dalam peti sejuk selama 30 minit
3) Bahagikan 2 doh tersebut dan giling leper. Saya lapikkan  plastik untuk menggiling..Bahagian bawah nya saya cucuk dengan garfu
4) Masukkan apple filling dan tutup atasnya dengan doh yang satu lagi
5) Lebihan doh boleh buat hiasan diatasnya
6) Sapu putih telur di atas pastri 
7) Bakar 180 darjah hingga kekuningan
8) Angkat dan hidang dengan kasih sayang...



Apple filling:
6-10 biji epal hijau potong dadu kecil
5 sudu gula perang + 1 sudu gula biasa (kalau nak manis boleh tambah lagi)
2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan sedikit sahaja air
sedikit serbuk kayu manis ikut suka
sedikit parutan kulit lemon

Cara:
1) Masak apple dengan gula hingga keluar air, dan campurkan dengan tepung jagung, kacau hingga pekat, biarkan sejuk



                           
Tu..saya cetakkan guna pencetak kuih...guna aje cetak apa yang ada kat rumah ni....

                           


Ni baru aje di angkat dari oven..baunya sedappp... Layan gambar-gambarnya yer...






 Hmm..tengok tu..dah nak licin buat buka puasa hari ini..anak dara tu makan sorang jer separuh ni...




JOM CUBA...



5 comments:

  1. Wah best nye siap Ada blog .. Boleh la saya dtg sini selalu cari idea buat bukak puasa :)

    Saya dan anak2 suka makan apple pie ni ngan custard sejuk .. Hubby lak suka ngan vanilla Ice cream... Nak makan ngan whip cream Pon sedap gak ... Ikut cita rasa memasing la kan...
    - Haniza Sulaiman -

    ReplyDelete
  2. terima kasih atas perkongsian ilmu..blog saya sempoi jer..masak pun simple2 jer..baru belajar2 buat kek...silalah jenguk mana2 resepi yang memenuhi selera...

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualikum cikgu nie, .perah tinggal kat pontian johor tak?. cikgu kenal nor Hidayah Abdullah @ Mina oyong @ Ina .tinggal at sabah. law cikgu kenal msj at col di number mak saya 014-5633597 atu 014-5539196

      Delete
  3. faen naziehah..ya benar sekali dan saya masih ingat lagi..dulu saya bersahabat pena dengan nor hidayah...subhanAllah...terima kasih kerana beliau juga masih mengingati saya..

    ReplyDelete
  4. Kak nieza, kl apple merah boleh ke

    ReplyDelete